Direktlänk till inlägg 9 maj 2012

Väljer man att ta sitt liv?

Av Lilla Jag - 9 maj 2012 05:57

Kan inte förstå hur friska människor kan vlja att ställa sig över och moralisera över hur någon kan ta sitt liv?

Flera gånger sedan min syster dog har jag och andra i min familj ställts frågan: Hur kunde hon göra så mot dem som älskade henne? Hur kunde hon göra så?

Är det verkligen så illa att människor tror att en frisk människa välja att ta livet av sig? Är det så att de tror att man plötsligt vaknar upp en dag, känner sig lite låg och väljer att avsluta sitt liv? Eller vad är det de tror?

Självmord är en del av ett sjukdomsförlopp och man måste få hjälp för att klara sig. Min syster bad om hjälp, hon sa högt och tydligt att det här klarar jag inte själv. Jag hörde henne aldrig säga att hon inte orkade leva längre och jag önskar så att jag hade förstått. Kanske kunde jag ha hjälpt till att tvinga fram den vård som hon behövde, den vård som hennes rop på hjälp tydligen inte berättigade till.

Hur kan någon välja att dö i cancer? Nä, en sådan fråga skulle aldrig någon få för sig att fråga en nyss avlidens anhörig, inte ens om personen i fråga rökt hela sitt liv. Vad ger folk rätten att ifrågasätta min systers död?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lilla Jag - 8 juli 2013 12:11

Det har gått mer än ett år - mer än ett år sedan min syster försvann och mer än ett år sedan jag skrev här.   Jag skapade den här bloggen för att jag hoppades på att det skulle hjälpa mig att bearbeta. Jag hoppades att det på något sätt skulle gö...

Av Lilla Jag - 18 maj 2012 21:18

Varför känns det så viktigt att ha en plats att gå till? Jag vet ju att syster inte finns där, att hon för länge sedan flugit iväg. Men ändå känns platsen viktig och syster känns nära när jag är där. Hon har fått en fin viloplats, en fridfull ...

Av Lilla Jag - 13 maj 2012 21:23

Idag känns det lite bättre. Det finns bitar som har fallit på plats och det känns bra.   Hela tiden så snurrar tankarna i huvudet. Jag försöker lägga ett pussel med alla de bitar jag har fått under tiden som har gått sedan syster tog sitt liv. Ja...

Av Lilla Jag - 9 maj 2012 19:16

Jag har fullt upp med min egen sorg, den fyller varje timme av varje dag.   Hur ska jag då orka med att hantera att du också är ledsen? Hur ska jag orka med att hela min omgivning plågas av det faktum att min älskade syster inte längre finns? Hur...

Av Lilla Jag - 8 maj 2012 18:30

Jag har sorg. Jag sörjer min älskade syster som inte längre finns hos oss. Det har gått en liten tid sedan jag fick beskedet att min syster tagit livet av sig. Saker och ting har till synes återgått till det normala. Alla är tillbaka på jobbet och d...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards